Thursday, March 21, 2013

zaman kanak2 ribena dan semasa kita sudah dewasa!!

Salam BR1M. (^^,) jangan lupa mengundi pak tam yeee....

suatu petang yang damai,sedang aku berjalan2 seorang diri seusai habis kelas di markaz nile,terpandang aku seorang kanak2 sedang bermain di halaman rumahnya.kelihatan mereka sangat seronok,bergurau senda,berkejaran sana sini,menjerit sekuat hati.sungguh gembira aku lihat kanak2 ribena tersebut.tiba-tiba,
seorang budak pantas lewat dihadapanku dengan skuter.aku termenung lama melihat kanak2 tersebut.






tiba-tiba memori,kenangan silam masuk ke otakku bertalu2 seperti mamat taliban yg menembak kepalaku :P,
entah kenapa aku teringat kembali zaman indah semasa kanak2 dahulu.sangat manis dan tak mungkin akan dilupakan.berbagai2 kenangan ku ingat kembali sehingga aku tidak sedar yang aku telah sampai ke penghujung jalan.entah kenapa aku begitu asyik melayan perasaan petang2 begini fikirku sendirian.

zamanku ku kanak dahulu :P

semasa aku kecil dahulu,tidak sama dengan kanak2 zaman moden sekarang ini,masa begitu pantas berlalu,pendek kata aku maseh sempat merasa permainan kanak2 era mak bapak ku dahulu,pelbagai permainan yg ada semasa ku kecil.yang paling glamour adalah permainan teng-teng,gasing,wau,payung terjun,kereta tamia,layang2,buah congkak,pangkah bulat,lawan pemadam,lumba lari,main basikal,taekwando        
seperti komando,dan sembunyi sembunyi.sebenarnya banyak lagi,x cukup ruang di sini.(kot)

zaman moden 

kanak2 sekarang lebih cenderung untuk duduk di rumah daripada bermain di luar,x sama seperti 10-12 tahun dahulu,zaman aku kecil dulu la.tak guna menuding jari kepada orang,ini adalah perkara biasa,zaman moden adalah era teknologi,sesuai dengan perkembangan zaman.mereka lebih cenderung untuk duduk di rumah dan bermain games.rata-rata tidak suka bermain di padang sepertimana layaknya kanak2 lelaki.
hehe biarlah..





sebenarnya kalau dilihat kanak2 era moden ini,sangat banyak perbezaan yang aku lihat disini.tidak sama langsung dengan zamanku dahulu,perbezaan didalam pelbagai aspek,bermula dari percakapan,adab sopan santun,pergaulan,cara berfikir dan kemudahan mereka pada hari ini.apa pun sentiasa doakan mereka yang terbaik pun dah cukup bagus.

bisik:saja2 nak melatih mnulis apabila dah bosan.via iman.~

No comments:

Post a Comment